План
проведення декади української мови та літератури (2022)
№
п/п |
Назва
заходу |
Дата
проведення, клас
|
Відповідальні |
1. |
Початок декади
української мови та літератури в закладі освіти. Книжкова виставка на тему «В
джерелах слова – душі криниця, а рідна мова – як чарівниця»
|
7 листопада
|
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С. Мельник Н.Д. |
2. |
Участь у фотоквесті
до Дня української писемності та мови |
Протягом тижня (5 – 11 класи) |
Бись І.О. Класні керівники 5
– 11 кл. |
3. |
Мовознавча афіша
«Рідну мову вивчай, знай, поважай» |
8 листопада |
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С.
|
4 |
Міжнародний конкурс
з української мови імені П.Яцика (І етап) |
8 листопада (5 – 11 класи) |
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С.
|
5 |
Радіодиктант
національної єдності |
9 листопада (4 - 11 класи) |
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С.
|
6 |
Каліграфічні
хвилинки для 1 – 4 класів |
9 листопада (1 – 4 класи) |
Класоводи 1 – 4
класів |
7 |
Міжнародний
мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Т.Шевченка
(шкільний етап) |
10 листопада (5 – 11 класи) |
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С.
|
8 |
Мовний патруль
«Покращуй свою грамотність» |
10 листопада 5-11 класи
|
Вчителі-словесники Бись І.О., Ліхоша В.С.
|
9 |
Виховна година на
тему: Рідна мова чиста, як роса» |
11 листопада
|
Ліхоша В.С.
|
10 |
Виготовлення боксу
«Мова – скарб народу» та скриню з монетами «Скарби минулих поколінь» (15
величних та важливих висловів про мову). |
14 листопада 5-11 класи
|
Бись І.О. |
11 |
Перегляд та
обговорення відео презентації «Найцікавіші факти про українську мову» |
15 листопада 5 – 11 класи |
Класні керівники 5
– 11 класів |
12 |
Виготовлення
браслетів «Мова – мій генетичний код» |
16-17 листопада 5-11 класи |
Бись І.О. |
13 |
Підведення
підсумків декади. Висвітлення на сайті закладу освіти інформації про декаду української мови. |
18 листопада |
Вчителі-словесники Савич О.Г. |
План
проведення заходів відзначення 300-річчя від дня народження
Григорія Сковороди
№ п/п |
Назва заходу |
Дата проведення, клас |
Відповідальні |
1. |
Конкурс
кросвордів «Творчість Григорія Сковороди» |
24
жовтня |
Бись
І.О., Ліхоша В.С. Класні
керівники 5 – 11 кл. |
2. |
Книжково
– ілюстративна виставка «Григорій Сковорода – український Сократ» |
25
жовтня |
Мельник
Н.Д. |
3. |
Створення
ілюстрацій до байок Григорія Сковороди |
26
жовтня |
Класні
керівники 1- 4 класів |
4. |
Година
спілкування з учнями 10 – 11 класів «Григорій Сковорода – український
філософ-мандрівник» |
27
жовтня |
Учитель
української мови та літератури Бись
І.О |
5. |
Літературне
читання для учнів 9 класу присвячене 300-річчю від дня народження Григорія
Сковороди «Світ ловив мене, та не спіймав» |
27
жовтня |
Учитель
української мови та літератури Ліхоша
В.С. |
6. |
Години
спілкування з учнями 5 – 8 класів «Григорій Сковорода в українській історії.
Хто він?» |
27
жовтня |
Класні
керівники 5 – 8 класів |
7. |
Флешмоб
«Афоризми Григорія Сковороди» |
28
жовтня |
Бись
І.О., Ліхоша В.С. |
8. |
Конкурс
на найкращу брошуру «Завжди сучасний Сковорода» |
Протягом
тижня |
Класні
керівники 5 – 11 класів |
9. |
Висвітлення
на сайті закладу освіти інформації про відзначення 300-річчя від дня
народження Григорія Сковороди. |
|
Савич
О.Г. |
11 клас
Українська
мова
(профільний рівень)
Календарно-тематичне
планування для 11 класу складено відповідно до Програми для профільного
навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою
навчання. Українська мова:10-11 класи.- Профільний рівень/Мацько Л.І., Груба
Т.Л., Семеног О.М., Симоненко Т.В. (Наказ МОН України №1407 від 23.10.2017р.).
І семестр |
|||
№ п/п |
Зміст
програмованого матеріалу |
Дата |
Примітки |
Мова, індивід,
суспільство |
|||
1 |
Мова
як особлива система знаків, її місце з-поміж інших знакових систем. Проблеми
взаємодії мови і культури, мови і соціуму. Роль мови у формуванні й
самовираженні особистості. |
|
|
2 |
Українська
мова в «діалозі культур». Відображення в сучасній українській мові культури
інших народів. |
|
|
3 |
Українська
мова у світі. Українська діаспора. Лінгвістика як наука про мову. |
|
|
4 |
Історія
мовознавства в особистостях. Видатні мовознавці вітчизняної науки. |
|
|
5 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Система
функціональних стилів сучасної української мови. Поняття стилю мовлення. |
|
|
6 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Підстилі,
основні жанри та характерні мовні засоби стилів. |
|
|
7 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Норма
літературної мови. |
|
|
8 |
Навчальний диктант. |
|
|
9 |
Контрольна робота. Мова,
індивід, суспільство (тестування) |
|
|
Риторика як
наука й мистецтво слова |
|||
10 |
Лінгвістична
риторика. Основні поняття риторики: логос, етос, пафос, топос. Ритор і
оратор. Риторичні ідеали у різні історичні епохи. |
|
|
11-12 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Виступ
під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або
морально-етичну тему. |
|
|
13 |
Поняття
про сучасний риторичний текст. |
|
|
14 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Докладний переказ тексту публіцистичного
стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв,
їхніх учинків та ін.). |
|
|
15 |
Інвенція.
Диспозиція. Методи викладу матеріалу. Теза й аргументація. Різні види
аргументації. |
|
|
16 |
Промова.
Елокуція й елоквенція як учення про мовну форму промов. Меморія як система
усного запам’ятовування промов. |
|
|
17 |
Акція.
Риторична техніка. |
|
|
18 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Аудіювання текстів різного характеру.
Різновиди аудіювання. Аудіювання зразків ораторського мистецтва. |
|
|
19 |
Еристика
як мистецтво суперечки. Етика полемічної майстерності. |
|
|
20 |
Контрольна робота.
Риторика як наука й мистецтво слова (тестування). |
|
|
З історії
риторики й ораторського мистецтва |
|||
21 |
Видатні
оратори Стародавньої Греції |
|
|
22 |
Видатні
оратори Стародавнього Риму |
|
|
23 |
Ораторське
мистецтво в Україні |
|
|
Основи
ораторського мистецтва |
|||
24 |
Види
ораторського мистецтва і жанри. Академічне красномовство, його характерні
ознаки, різновиди (наукове, науково-популярне, навчальне). |
|
|
25 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Практична риторика. Добір матеріалу, його
систематизація. |
|
|
26-27 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Композиція ораторського виступу.
Особливості побудови вступу, основної частини, закінчення. |
|
|
28 |
Судове
красномовство, особливості захисного і звинувачувального виступу. |
|
|
29 |
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний
твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі. |
|
|
30 |
Духовне
красномовство (гомілетика), його жанри і характерні риси. |
|
|
31 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Добір аргументів і способів активізації
мислення та емоційно-почуттєвої діяльності аудиторії. Види аргументації. |
|
|
32 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Мовні засоби оформлення тексту ораторського
виступу залежно від мети спілкування та адресата мовлення. |
|
|
33 |
Контрольна робота. З
історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва.
Частина 1 (різнорівневі завдання). |
|
|
34 |
Соціально-побутове
красномовство, його види (ювілейна промова, привітання, тост тощо). |
|
|
35 |
Театральна
(сценічна) риторика. Педагогічна риторика. |
|
|
36 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Вимоги до оратора. Постава, виразність міміки
і жестів, їх природність, відповідність змісту викладу. |
|
|
37 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Виголошення промови. Роль початкової фрази
перед виступом. Вимоги до культурного мовлення. |
|
|
38 |
Види ораторського мистецтва за метою висловлення: інформувальні,
переконувальні, розважальні виступи . |
|
|
39 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Спілкування з аудиторією як творчий процес.
Прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією. |
|
|
40 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Техніка мовлення. Тональність виступу. |
|
|
41 |
Промова,
її види. |
|
|
42 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Культура ведення дискусій, полеміки,
дебатів професійного характеру. |
|
|
43 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Читання мовчки текстів діалогічного й
монологічного характеру, в т.ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів
мовлення. Види читання. |
|
|
44 |
Контрольна робота. З
історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва.
Частина 2 (різнорівневі завдання). |
|
|
Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики |
|||
45 |
Загальна
характеристика синтаксичних одиниць. Словосполучення як одиниця синтаксису.
Типи словосполучень за морфологічним вираженням головного слова. Типи
підрядного зв’язку у словосполученні. |
|
|
46 |
Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця.
Стилістичні функції модальних різновидів речень. Риторичне запитання, його
стилістичні функції. |
|
|
47 |
Пунктуаційні
норми. Пунктограми в кінці речення. |
|
|
48 |
Граматична
основа речення. Порядок слів у реченні як стильова ознака мовлення. Складні
випадки координації підмета і присудка. |
|
|
49 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Діалог, складений відповідно до
запропонованої ситуації, діалог – обмін думками, враженнями; обговорення
самостійно обраної теми. |
|
|
50 |
Складні випадки кваліфікації
другорядних членів речення. Написання прикладки. Порівняльний зворот, його
функції в реченні. |
|
|
51 |
Пунктуаційні
норми. Пунктуаційна помилка. Складні випадки випадки використання розділових
знаків. Тире між підметом і присудком у простому реченні. |
|
|
52 |
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне
есе. |
|
|
53 |
Розділові
знаки у простих реченнях, ускладнених звертаннями, однорідними членами
речення, вставними словами і реченнями. |
|
|
54 |
Розділові
знаки у простих реченнях, ускладнених відокремленими означеннями,
прикладками, обставинами. |
|
|
55 |
Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших
відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики.
Частина 1 (різнорівневі завдання). |
|
|
56 |
Складні і багатокомпонентні речення.
Особливості структури та семантики сполучникових (складносурядних та
складнопідрядних) і безсполучникових, багатокомпонентних речень. |
|
|
57 |
Розділові
знаки у складному реченні. |
|
|
58 |
Складнопідрядні означальні речення і
дієприкметникові звороти; складнопідрядні обставинні речення і
дієприслівникові звороти. |
|
|
59 |
Складнопідрядні речення з підрядними
порівняльними і порівняльні звороти. |
|
|
60 |
Період як засіб
експресивного синтаксису. |
|
|
61 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Лексичні, морфологічні, синтаксичні
особливості структур офіційно-ділових текстів різних жанрів. |
|
|
62 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Ділові папери. Автобіографія, заява, характеристика. |
|
|
63 |
Повторення
й узагальнення вивченого |
|
|
64 |
Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших
відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики.
Частина 2 (різнорівневі завдання). |
|
|
ІІ семестр |
|||
65 |
Пряма
і непряма мова. Здогадана пряма мова, напівпряма мова. Синоніміка і
стилістичні способи передачі прямої мови в тексті. |
|
|
66 |
Інтонування
речень з прямою мовою, діалогом. Цитування. Основні пунктограми при прямій
мові, цитуванні. |
|
|
67 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Мовленнєве спілкування в різних навчальних
ситуаціях офіційно-ділового характеру. Етика професійного спілкування. |
|
|
68 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Ділові папери. Офіційний лист, діловий
лист. |
|
|
69 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Мовний етикет ділової (телефонної) розмови.
Особливості складання повідомлення на електронному носії (електронна пошта). |
|
|
70 |
Навчальний диктант |
|
|
71 |
Зміст і будова тексту. Складне
синтаксичне ціле як семантико-синтаксична одиниця тексту. Основні пунктограми
у зв’язному тексті. |
|
|
72 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Ділові папери. Оголошення, розписка,
індивідуальний звіт. |
|
|
73 |
Стилістичні
функції абзацу. Сурядні і підрядні сполучники як засоби зв'язку в тексті. Гіпертекст. |
|
|
74 |
Урок мовленнєвого
розвитку . діалог на професійну тему. Телефонна
ділова розмова. |
|
|
75 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Діалог-полеміка, діалог-дискусія,
самостійне визначення теми і змісту діалогу. |
|
|
76 |
Дискурс
як комунікативний процес і як текст. Професійний дискурс. |
|
|
77 |
Зображувально-виражальні
засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання;
повторювані сполучники. |
|
|
78 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Дискусія з обстоюванням альтернативних
поглядів. Дебати. |
|
|
79 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Редагування тексту професійної тематики. |
|
|
80 |
Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших
відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики.
Частина 3 (тестові завдання). |
|
|
Узагальнення
та систематизація найважливіших відомостей з української мови. Фонетика,
орфоепія, орфографія української мови. |
|||
81 |
Асимілятивні,
дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Основні
чергування звуків. |
|
|
82 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Художній стиль: призначення, сфера
використання поширення, основні ознаки. Естетична функція мови у художньому
творі. |
|
|
83 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Ділові папери. Доручення, довіреність,
резюме. |
|
|
84 |
Складні
випадки наголошення слів. Мовні недоліки у вимові й наголосі та шляхи їх
усунення. |
|
|
85 |
Складні
випадки вживання знака м’якшення, апострофа. |
|
|
86 |
Написання
слів іншомовного походження. |
|
|
87 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Джерела багатства й виразності українського
мовлення. |
|
|
88 |
Написання
прізвищ та географічних назв. |
|
|
89 |
Написання
слів разом, окремо, з дефісом. |
|
|
90 |
Правила
переносу та скорочення слів. |
|
|
91 |
Редагування
тексту з орфографічними помилками. |
|
|
92 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Бібліографія.
Анотація. |
|
|
93 |
Контрольна робота. Узагальнення та
систематизація найважливіших відомостей з української мови. Фонетика,
орфоепія, орфографія української мови (різнорівневі завдання). |
|
|
Лексикологія і
фразеологія української мови |
|||
94 |
Уживання
слів у переносному значенні, синонімів, антонімів, омонімів у текстах різних
стилів. |
|
|
95 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Ділові папери. Протокол (складний), акт. |
|
|
96 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Особливості синтаксису художнього тексту. |
|
|
97 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Монолог у художньому творі: звернений
монолог, внутрішній монолог. |
|
|
98 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Реферат на професійну тему. |
|
|
99 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Доповідь на науково-популярну або
морально-етичну тему. |
|
|
100 - 101 |
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний
стислий переказ тексту художнього стилю із творчим завданням. |
|
|
102 |
Терміни
і професіоналізми. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни. |
|
|
103 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Відгук про твір мистецтва, кінофільм
(телепередачу) у публіцистичному стилі. |
|
|
104 |
Фразеологія
художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. |
|
|
105 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Публіцистичний стиль, сфера його
використання, призначення, основні ознаки. Лексичні, морфологічні,
синтаксичні особливості стилю. |
|
|
106 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Підстилі публіцистичного стилю. Основні
жанри публіцистичного стилю: нарис, замітка, стаття. |
|
|
107 |
Контрольна робота. Лексикологія
і фразеологія української мови (різнорівневі завдання). |
|
|
Морфеміка,
словотвір, морфологія української мови. |
|||
108 |
Словотвір
іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. |
|
|
109 |
Рід
і число іменників, їх стилістичні властивості. |
|
|
110 |
Відмінювання
іменників. |
|
|
111 |
Творення
присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних
форм від різних географічних назв. |
|
|
112 |
Ступені
порівняння прикметників. Відмінювання прикметників. |
|
|
113 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Інтерв’ю, репортаж, кореспонденція,
рецензія. |
|
|
114 |
Контрольне есе. |
|
|
115 |
Розряди
числівників за значенням, їх характеристика. Паралельне використання
відмінкових форм числа. |
|
|
116 |
Відмінювання
займенників. Правопис займенників. |
|
|
117 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Доповідь для участі в лінгвістичній
конференції. Добірка запитань до відео-, прес-конференції. |
|
|
118 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Презентація. Реклама. |
|
|
119 |
Контрольна робота. Морфеміка,
словотвір, морфологія української мови (різнорівневі завдання). |
|
|
120 |
Основні
способи творення дієслів, прислівників. Складні і складноскорочені слова,
способи їх творення та написання. |
|
|
121 |
Види,
часи, способи дієслів. Особові, родові, числові форми дієслів, їх творення. |
|
|
122 |
Перехідні
і неперехідні дієслова. Стан дієслова. |
|
|
123 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Формування
культури публіцистичного мовлення: способи привернення уваги, принципи
побудови, засоби структурування тексту. |
|
|
124-125 |
Творення
і правопис дієприкметників і дієприслівників. Дієприкметниковий та
дієприслівниковий звороти. |
|
|
126 |
Морфологічні
типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників. |
|
|
127 |
Урок мовленнєвого
розвитку.
Виступ на зборах, семінарах (підготовлений і заздалегідь не підготовлений). |
|
|
128-129 |
Правопис
прислівників і прислівникових сполучень. Мовленнєві помилки у вживанні
прислівників і шляхи їх подолання |
|
|
130 |
Правопис
складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники
та сполучники. |
|
|
131-132 |
Уроки мовленнєвого розвитку.
Контрольний твір-роздум на професійну тему в публіцистичному стилі. |
|
|
133 |
Правопис
заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. |
|
|
134 |
Контрольна робота. Морфеміка, словотвір, морфологія української
мови (тестування). |
|
|
135 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Стаття
до журналу або шкільного вебсайта в публіцистичному стилі. |
|
|
136 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Конфесійний
стиль, сфери поширення і основне призначення. Церковні служби, молитва,
повчання, проповіді; богослужбові книги, спілкування в конфесіях, культових
установах. |
|
|
137 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Переклади
Євангелія. Псалми Т. Шевченка. Основні мовні стильові засоби конфесійного
стилю. Маркована (конфесійна) лексика. |
|
|
138 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Сфера
поширення і основне призначення епістолярного стилю. Основні мовні стильові
засоби епістолярного стилю. Тематика листів. |
|
|
139 |
Урок мовленнєвого
розвитку. Епістолярний
етикет – невід’ємний складник української мовленнєвої культури. Електронне
листування. |
|
|
140 |
Підсумковий
урок. |
|
|
Українська
мова
(профільний
рівень)
Календарно-тематичне
планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх
навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова: 10–11 класи.
– Профільний рівень / Мацько Л. І., Груба Т. Л., Семеног О. М., Симоненко Т. В.
(Наказ МОН України № 1407 від 23. 10. 2017 р.).
№ п/п |
Зміст
програмованого матеріалу |
Дата |
Примітка |
Мова як
суспільне явище. Українська мова в Україні |
|||
1 |
Мова
як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське
законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян.
«Мовний суржик», його причини. |
|
|
2 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне
мовленнєве спілкування. Вербальні й невербальні засоби спілкування. |
|
|
3 |
Українська
мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов.
Ознаки самобутності української мови. |
|
|
4 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і
слухача. Мовленнєва тактика. Мовні засоби мовленнєвої ситуації. Причини
комунікативних помилок. |
|
|
5 |
Культура
усного і писемного мовлення, питання культури мовлення в оцінці видатних
громадських діячів, учених, письменників. |
|
|
6 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Комунікативні ознаки мовлення. Поняття про
комунікативну доцільність, точність, ясність, правильність, чистоту, логіку,
послідовність, образність, виразність, естетичність мови. |
|
|
7 |
Поняття
про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве,
фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення |
|
|
З історії
розвитку української мови |
|||
8 |
Основні
етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
|
9 |
Поява
писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і
Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для
розвитку слов’янських систем письма |
|
|
10 |
Короткі
відомості з історії української писемності. «Граматика» Мелетія Смотрицького
(1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643
р.). |
|
|
11 |
Особливості
розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
|
Сучасна
українська мова як вища форма існування національної мови |
|||
12 |
Форми
існування української мови (загальнонародна мова, літературна мова,
просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
|
13 |
Писемна
і усна форми літературної мови. |
|
|
14 |
Діалекти
як історична база літературних мов |
|
|
15 |
Територіальні
і соціальні діалекти. Мова міста. Мова села. |
|
|
16 |
Контрольна робота. Мова як суспільне явище. Українська мова в
Україні. З історії розвитку української мови. Сучасна українська мова як вища
форма існування національної мови (тестування). |
|
|
Фонетика української
літературної мови як учення про її звукову систему |
|||
17 |
Місце
фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики. |
|
|
18 |
Класифікація
голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний
варіант фонеми. |
|
|
19 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Усний докладний переказ тексту художнього стилю з
творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв та ін.). |
|
|
20 |
Зміни
голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси,
подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі.
Приставні приголосні. Метатеза |
|
|
21 |
Основні
історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні.
Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування
[о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й]. |
|
|
22 – 23 |
Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний переказ тексту
публіцистичного стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення
до подій, героїв та ін.). |
|
|
24 |
Чергування
[г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с]. |
|
|
25 |
Основні
випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо). |
|
|
26 |
Стилістичні
засоби фонетики. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і
дикція. |
|
|
27 |
Правильна
артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови.
Звукопис. |
|
|
28 |
Контрольна робота. Фонетика української літературної мови як
учення про її звукову систему. (різнорівневі завдання). |
|
|
Українська
орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української
літературної вимови |
|||
29 |
Особливості
вимови голосних, деяких приголосних звуків та сполучень їх (гортанного і
проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш],
задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення),
м’яких і пом’якшених, а також подовжених приголосних). |
|
|
30 |
Повноголосся
як одна з основних характеристик української вимови. Вимова слів з
апострофом. |
|
|
31 |
Соціолінгвістичні
фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного
мовлення. Мова масмедіа. Сценічна мова. Особливості вимови імен та по
батькові. |
|
|
32 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного
характеру, в т. ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. |
|
|
33 |
Наголос
в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їхніх форм.
Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за
допомогою наголосу. |
|
|
34 |
Орфоепічна
норма. Особливості використання орфоепічного словника. |
|
|
35 |
Контрольна робота. Українська орфоепія як учення про систему
загальноприйнятих правил української літературної вимови (диктант). |
|
|
Українська
графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил
написання слів |
|||
36 |
З
історії становлення і розвитку української графіки й орфографії. Основні
принципи української орфографії. |
|
|
37 |
Cкладні
випадки вживання м’якого знака, апострофа. |
|
|
38 |
Вживання
великої літери. Лапки у власних назвах |
|
|
39 |
Написання
складних слів разом, окремо, з дефісом. |
|
|
40 |
Правопис
складноскорочених слів. |
|
|
41 |
Написання
чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. |
|
|
42 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Особливості діалогічного мовлення в різних сферах
спілкування. Дебати як форма дискусій. |
|
|
43 |
Складоподіл
і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. Правопис
географічних назв. Написання слів іншомовного походження. |
|
|
44 |
Основні
орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної
норми. Нововведення в українському правописі. |
|
|
45 |
Редагування
тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для
перевірки написання слів та їхніх форм. Словник іншомовних слів. |
|
|
46 |
Контрольна робота. Українська графіка. Українська орфографія як
учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (різнорівневі
завдання). |
|
|
Лексикологія
української мови |
|||
47 |
Слово
як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці
української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні
властивості слів на позначення слуху, зору, дотику. |
|
|
48 |
Багатозначні
й однозначні слова. Пряме і переносне значення. |
|
|
49 |
Омоніми,
види їх: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні
омоніми. Поняття про пароніми. |
|
|
50 |
Синоніми,
види їх, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми, види їх, уживання. |
|
|
51 |
Лексичні
норми. Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання
тлумачного словника. |
|
|
52 |
Мовна
надмірність (багатослів’я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність.
Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. Словник символів. |
|
|
53 |
Лексика
української мови за походженням. Власне українська лексика. Слова,
успадковані з індоєвропейських та східнослов’янських мовних спільностей. |
|
|
54 |
Запозичена
лексика. Причини і джерела лексичних запозичень. Слова іншомовного походження
та інтернаціоналізми у складі української мови. Новi iншомовнi запозичення. |
|
|
55 |
Кальки.
Варваризми. Старослов’янізми, їхні ознаки, роль у розвитку української мови. |
|
|
56-57 |
Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-роздум на
суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі. |
|
|
58 |
Лексика
української мови за сферою її використання, стилістичною диференціацією.
Загальновживані слова. Лінгвокультуреми – слова з національно-культурним
компонентом значення. Лексичне багатство діалектної лексики. Етнографізми. Топоніміка
й ономастика у складі української лексики. Етимологія. |
|
|
59 |
Розмовна,
просторічна, емоційно забарвлена лексика. Молодіжний сленг. Екзотизми.
Пуризми. Наукова лексика. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі
терміни. Канцеляризми. Штампи |
|
|
60 |
Контрольна робота. Лексикологія української мови (тестування). |
|
|
61 |
Робота
з діалектним словником. Стилістичне використання канцеляризмів, штампів.
Причини порушень лексичних норм. Явище мовної інтерференції. Словник
лінгвістичних термінів. |
|
|
62 |
Застарілі
слова та різновиди їх. Архаїзми, історизми. Можливiсть вiдтворення духовної
культури за архаїчною лексикою. Неологізми. Загальномовні та авторські
неологізми. |
|
|
63 |
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе. |
|
|
64 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності.
Текстоутворювальні категорії. Закономірності побудови тексту. |
|
|
Фразеологія як
розділ мовознавства |
|||
65 |
Фразеологічні
одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів. |
|
|
66 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Поняття про стилістичну систему української мови.
Розмовний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки. |
|
|
67 |
Джерела
української фразеології. Національна специфіка української фразеології. |
|
|
68 |
Прислів’я
і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання,
приповідки, каламбури, їхній оцінний зміст. |
|
|
69 |
Багатозначність,
синонімія та антонімія фразеологізмів. |
|
|
70 |
Фразеологія
власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології. |
|
|
71 |
Фразеологія
художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з
професійної мови. |
|
|
72 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Фонетичні, інтонаційні, лексичні, морфологічні,
синтаксичні особливості розмовного мовлення. Жанри розмовного мовлення |
|
|
73 |
Контрольна робота. Фразеологія як розділ мовознавства
(тестування). |
|
|
Українська
лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників |
|||
74 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Науковий стиль, сфери використання і призначення.
Основні ознаки наукового стилю.
Наукова метафорика. |
|
|
75 |
Словники
як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості
про словники. Основні типи словників, особливості їхньої побудови. |
|
|
76 |
Енциклопедичні,
лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність
словникових статей у різних словниках. |
|
|
77 |
З
історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памви
Беринди (1627 р.). |
|
|
78 |
Сучасні
словники української мови. Українські електронні словники. Стилістичні засоби
лексикографії. |
|
|
Морфеміка і
словотвір української мови як учення про будову і творення слів |
|||
79 |
Морфемна
і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. |
|
|
80 |
Основні
способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й
неморфологічні. |
|
|
81 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Підстилі наукового стилю: власне науковий,
науково-навчальний і науково-популярний та їх особливості. |
|
|
82 |
Історичні
зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів. |
|
|
83 |
Словотвір
іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. |
|
|
84 |
Творення
присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних
назв. |
|
|
85 |
Основні
способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова,
способи творення та написання їх. |
|
|
86 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Основні жанри наукового стилю. Бесіди, дискусії,
повідомлення на наукові теми. Структура текстів різних жанрів. |
|
|
87 |
Стилістичне
використання засобів словотвору. Національноспецифічне вживання
зменшено-пестливих форм. Особливості вживання осново- і словоскладання,
абревіатур, правильна вимова їх |
|
|
88 |
Усунення
помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. Морфемний
словник. Етимологічний словник. |
|
|
89 |
Контрольна робота. Українська лексикографія. Морфеміка і словотвір
української мови (тестування). |
|
|
Українська
морфологія як розділ мовознавства про частини мови |
|||
90 |
Морфологічні
норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні
значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. |
|
|
91 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Конспект прочитаного (художнього твору, публіцистичної
та науково-популярної статті). Тематичні виписки, план (складний), тези. |
|
|
92 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Написання доповідей, рефератів, анотацій, тез,
рецензій з навчально-наукової проблеми. Спільне і відмінне між ними.
Редагування. |
|
|
93 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Бібліографічний пошук на тему наукової роботи із
залученням сучасних інформаційно-комунікативних технологій. Бібліографія.
Анотація. |
|
|
94 |
Основні
поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та
службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З
історії вивчення частин мови. |
|
|
95-96 |
Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний переказ тексту
публіцистичного стилю із творчим завданням. |
|
|
97 |
Іменник
як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії
іменника. Категорія числа. Особливості роду іменників – назв осіб за
професією, посадою, званням тощо |
|
|
98 |
Словозмінні
паралелі іменників, їхні стилістичні особливості. Форми іменників О. в. і М. в.
з прийменниками на позначення руху у просторі. Н. в. іменників із
сполучниками як, мов, неначе, немов. |
|
|
99 |
Відмінювання
іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані
іменники. Стилістичне використання кличного відмінка. |
|
|
100 |
Стилістичні
особливості форм числа іменників. Стилістичне використання кличного відмінка
іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні. |
|
|
101-102 |
Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-стаття в газету на
морально-етичну, професійну тему. |
|
|
103 |
Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства
про частини мови (Частина 1), тестування.
|
|
|
104 |
Прикметник
як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їхні особливості і
функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні,
присвійних у якісні і відносні. |
|
|
105 |
Ступені
порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні
ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників,
стягнені і нестягнені форми. |
|
|
106 |
Творення
відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників. |
|
|
107 |
Стилістичне
використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Стилістична роль
повних і коротких прикметників. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків
іменників. Словник епітетів української мови. |
|
|
108 |
Своєрідність
займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, характеристика
їх. Групи займенників. |
|
|
109 |
Відмінювання
займенників. Явище прономіналізації. Правопис займенників. Написання
заперечних, неозначених займенників. Перехід займенників в інші частини мови.
Стилістичні функції займенників. |
|
|
110 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Електронний лист. Смс повідомлення. |
|
|
111 |
Числівник
як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник.
Розряди числівників за значенням, характеристика їх. Групи числівників за
будовою. |
|
|
112 |
Відмінювання
числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне
вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках. |
|
|
113 |
Синтаксичні
функції числівників. Написання числівників і відчислівникових слів. |
|
|
114 |
Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства
(Частина 2), диктант. |
|
|
115 |
Дієслово
як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни
звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова. |
|
|
116 |
Особливості
семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на
дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни. |
|
|
117 |
Види
дієслів (доконаний і недоконаний), творення їх, вживання одного у значенні
іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), творення їх. Способи
дієслів (дійсний, умовний, наказовий), творення їх |
|
|
118 |
Особові,
родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан
дієслова. Зворотні дієслова. Чергування приголосних в особових формах дієслів
теперішнього та майбутнього часу |
|
|
119 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Доповідь у науковому стилі. |
|
|
120 |
Дієприкметник
як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики
дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, відмінювання їх |
|
|
121 |
Творення
і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників.
Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові
форми на -но, -то. |
|
|
122 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Усний текст-роздум або комбінований текст, що відповідає
досвіду, інтересам, психологічним особливостям, для досягнення життєвих
цілей. |
|
|
123 |
Дієприслівник.
Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. |
|
|
124 |
Дієприслівниковий
зворот. Творення і вживання дієприслівників. |
|
|
125 |
Прислівник
як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні.
Морфологічні типи прислівників. |
|
|
126 |
Ступені
порівняння означальних прислівників. Правопис прислівників і прислівникових
сполучень. |
|
|
127 |
Прислівники
за походженням. Написання не з прислівниками. |
|
|
128 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Виступ на зборах, семінарах, конференції. |
|
|
129 |
Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства
(Частина 3), різнорівневі завдання. |
|
|
Службові
частини мови, загальна характеристика їх |
|||
130 |
Прийменник,
його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис
прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія
прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники. |
|
|
131 |
Сполучники
сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис
сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних
слів у сполучники. |
|
|
132 |
Частка,
функції часток, групи за значенням. Правопис заперечних часток. |
|
|
133 |
Зв’язка.
Вигуки, ознаки та розряди їх. Правопис вигуків і особливості вживання.
Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова. |
|
|
134 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Ділові папери: звіт про виконану роботу |
|
|
135 |
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе. |
|
|
136 |
Стилістичні
функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій.
Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення |
|
|
137 |
Функції
модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні
функції вигуків. Національні етикетні вигуки. |
|
|
138 |
Контрольна робота. Службові частини мови, загальна характеристика
їх. (тестування). |
|
|
139 |
Урок
мовленнєвого розвитку. Побудова розповіді на соціокультурну тему |
|
|
140 |
Підсумковий
урок. |
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар