Українська мова, українська література


                                                                      

План проведення декади української мови та літератури (2022)

 

№ п/п

Назва заходу

Дата проведення,

клас

Відповідальні

1.

Початок декади української мови та літератури в закладі освіти. Книжкова виставка на тему «В джерелах слова – душі криниця, а рідна мова – як чарівниця»

 

7 листопада

 

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

Мельник Н.Д.

2.

Участь у фотоквесті до Дня української писемності та мови

Протягом тижня

(5 – 11 класи)

Бись І.О.

Класні керівники 5 – 11 кл.

3.

Мовознавча афіша «Рідну мову вивчай, знай, поважай»

8 листопада

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

 

4

Міжнародний конкурс з української мови імені П.Яцика (І етап)

8 листопада

(5 – 11 класи)

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

 

5

Радіодиктант національної єдності

9 листопада

(4 - 11 класи)

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

 

6

Каліграфічні хвилинки для 1 – 4 класів

9 листопада

(1 – 4 класи)

Класоводи 1 – 4 класів

7

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Т.Шевченка (шкільний етап)

10 листопада

(5 – 11 класи)

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

 

8

Мовний патруль «Покращуй свою грамотність»

10 листопада

5-11 класи

 

Вчителі-словесники

Бись І.О.,

Ліхоша В.С.

 

9

Виховна година на тему: Рідна мова чиста, як роса»

11 листопада

 

Ліхоша В.С.

 

10

Виготовлення боксу «Мова – скарб народу» та скриню з монетами «Скарби минулих поколінь» (15 величних та важливих висловів про мову).

14 листопада

5-11 класи

 

Бись І.О.

11

Перегляд та обговорення відео презентації «Найцікавіші факти про українську мову»

15 листопада

5 – 11 класи

Класні керівники 5 – 11 класів

12

Виготовлення браслетів «Мова – мій генетичний код»

16-17 листопада

5-11 класи

Бись І.О.

13

Підведення підсумків декади. Висвітлення на сайті закладу освіти  інформації про декаду української мови.

18 листопада

Вчителі-словесники

Савич О.Г.

 

 

                    

План проведення заходів відзначення 300-річчя від дня народження Григорія Сковороди

 

№ п/п

Назва заходу

Дата проведення,

клас

Відповідальні

1.

Конкурс кросвордів «Творчість Григорія Сковороди»

24 жовтня

Бись І.О., Ліхоша В.С.

Класні керівники 5 – 11 кл.

2.

Книжково – ілюстративна виставка «Григорій Сковорода – український Сократ»

25 жовтня

Мельник Н.Д.

3.

Створення ілюстрацій до байок Григорія Сковороди

26 жовтня

Класні керівники 1- 4 класів

4.

Година спілкування з учнями 10 – 11 класів «Григорій Сковорода – український філософ-мандрівник»

27 жовтня

Учитель української мови та літератури

Бись І.О

5.

Літературне читання для учнів 9 класу присвячене 300-річчю від дня народження Григорія Сковороди «Світ ловив мене, та не спіймав»

27 жовтня

Учитель української мови та літератури

Ліхоша В.С.

6.

Години спілкування з учнями 5 – 8 класів «Григорій Сковорода в українській історії. Хто він?»

27 жовтня

Класні керівники 5 – 8 класів

7.

Флешмоб «Афоризми Григорія Сковороди»

28 жовтня

Бись І.О., Ліхоша В.С.

8.

Конкурс на найкращу брошуру «Завжди сучасний Сковорода»

Протягом тижня

Класні керівники 5 – 11 класів

9.

Висвітлення на сайті закладу освіти інформації про відзначення 300-річчя від дня народження Григорія Сковороди.

 

Савич О.Г.

 

 11 клас

Українська мова

(профільний рівень)

Календарно-тематичне планування для 11 класу складено відповідно до Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова:10-11 класи.- Профільний рівень/Мацько Л.І., Груба Т.Л., Семеног О.М., Симоненко Т.В. (Наказ МОН України №1407 від 23.10.2017р.).

І семестр

№ п/п

Зміст програмованого матеріалу

Дата

Примітки

Мова, індивід, суспільство

1

Мова як особлива система знаків, її місце з-поміж інших знакових систем. Проблеми взаємодії мови і культури, мови і соціуму. Роль мови у формуванні й самовираженні особистості.

 

 

2

Українська мова в «діалозі культур». Відображення в сучасній українській мові культури інших народів.

 

 

3

Українська мова у світі. Українська діаспора. Лінгвістика як наука про мову.

 

 

4

Історія мовознавства в особистостях. Видатні мовознавці вітчизняної науки.

 

 

5

Урок мовленнєвого розвитку. Система функціональних стилів сучасної української мови. Поняття стилю мовлення.

 

 

6

Урок мовленнєвого розвитку. Підстилі, основні жанри та характерні мовні засоби стилів.

 

 

7

Урок мовленнєвого розвитку. Норма літературної мови.

 

 

8

Навчальний диктант.

 

 

9

Контрольна робота. Мова, індивід, суспільство (тестування)

 

 

Риторика як наука й мистецтво слова

10

Лінгвістична риторика. Основні поняття риторики: логос, етос, пафос, топос. Ритор і оратор. Риторичні ідеали у різні історичні епохи.

 

 

11-12

Урок мовленнєвого розвитку. Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну тему.

 

 

13

Поняття про сучасний риторичний текст.

 

 

14

Урок мовленнєвого розвитку. Докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв, їхніх учинків та ін.).

 

 

15

Інвенція. Диспозиція. Методи викладу матеріалу. Теза й аргументація. Різні види аргументації.

 

 

16

Промова. Елокуція й елоквенція як учення про мовну форму промов. Меморія як система усного запам’ятовування промов.

 

 

17

Акція. Риторична техніка.

 

 

18

Урок мовленнєвого розвитку. Аудіювання текстів різного характеру. Різновиди аудіювання. Аудіювання зразків ораторського мистецтва.

 

 

19

Еристика як мистецтво суперечки. Етика полемічної майстерності.

 

 

20

Контрольна робота. Риторика як наука й мистецтво слова (тестування).

 

 

З історії риторики й ораторського мистецтва

21

Видатні оратори Стародавньої Греції

 

 

22

Видатні оратори Стародавнього Риму

 

 

23

Ораторське мистецтво в Україні

 

 

Основи ораторського мистецтва

24

Види ораторського мистецтва і жанри. Академічне красномовство, його характерні ознаки, різновиди (наукове, науково-популярне, навчальне).

 

 

25

Урок мовленнєвого розвитку. Практична риторика. Добір матеріалу, його систематизація.

 

 

26-27

Урок мовленнєвого розвитку. Композиція ораторського виступу. Особливості побудови вступу, основної частини, закінчення.

 

 

28

Судове красномовство, особливості захисного і звинувачувального виступу.

 

 

29

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі.

 

 

30

Духовне красномовство (гомілетика), його жанри і характерні риси.

 

 

31

Урок мовленнєвого розвитку. Добір аргументів і способів активізації мислення та емоційно-почуттєвої діяльності аудиторії. Види аргументації.

 

 

32

Урок мовленнєвого розвитку. Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу залежно від мети спілкування та адресата мовлення.

 

 

33

Контрольна робота. З історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва. Частина 1 (різнорівневі завдання).

 

 

34

Соціально-побутове красномовство, його види (ювілейна промова, привітання, тост тощо).

 

 

35

Театральна (сценічна) риторика. Педагогічна риторика.

 

 

36

Урок мовленнєвого розвитку. Вимоги до оратора. Постава, виразність міміки і жестів, їх природність, відповідність змісту викладу.

 

 

37

Урок мовленнєвого розвитку. Виголошення промови. Роль початкової фрази перед виступом. Вимоги до культурного мовлення.

 

 

38

Види ораторського мистецтва за метою висловлення: інформувальні, переконувальні, розважальні виступи .

 

 

39

Урок мовленнєвого розвитку. Спілкування з аудиторією як творчий процес. Прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією.

 

 

40

Урок мовленнєвого розвитку. Техніка мовлення. Тональність виступу.

 

 

41

Промова, її види.

 

 

42

Урок мовленнєвого розвитку. Культура ведення дискусій, полеміки, дебатів професійного характеру.

 

 

43

Урок мовленнєвого розвитку. Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного характеру, в т.ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. Види читання.

 

 

44

Контрольна робота. З історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва. Частина 2 (різнорівневі завдання).

 

 

Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із

синтаксису, пунктуації і стилістики

 

45

Загальна характеристика синтаксичних одиниць. Словосполучення як одиниця синтаксису. Типи словосполучень за морфологічним вираженням головного слова. Типи підрядного зв’язку у словосполученні.

 

 

46

Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця. Стилістичні функції модальних різновидів речень. Риторичне запитання, його стилістичні функції.

 

 

47

Пунктуаційні норми. Пунктограми в кінці речення.

 

 

48

Граматична основа речення. Порядок слів у реченні як стильова ознака мовлення. Складні випадки координації підмета і присудка.

 

 

49

Урок мовленнєвого розвитку. Діалог, складений відповідно до запропонованої ситуації, діалог – обмін думками, враженнями; обговорення самостійно обраної теми.

 

 

50

Складні випадки кваліфікації другорядних членів речення. Написання прикладки. Порівняльний зворот, його функції в реченні.

 

 

51

Пунктуаційні норми. Пунктуаційна помилка. Складні випадки випадки використання розділових знаків. Тире між підметом і присудком у простому реченні.

 

 

52

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе.

 

 

53

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених звертаннями, однорідними членами речення, вставними словами і реченнями.

 

 

54

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених відокремленими означеннями, прикладками, обставинами.

 

 

55

Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із

синтаксису, пунктуації і стилістики. Частина 1 (різнорівневі завдання).

 

 

56

Складні і багатокомпонентні речення. Особливості структури та семантики сполучникових (складносурядних та складнопідрядних) і безсполучникових, багатокомпонентних речень.

 

 

57

Розділові знаки у складному реченні.

 

 

58

Складнопідрядні означальні речення і дієприкметникові звороти; складнопідрядні обставинні речення і дієприслівникові звороти.

 

 

59

Складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і порівняльні звороти.

 

 

60

Період як засіб експресивного синтаксису.

 

 

61

Урок мовленнєвого розвитку. Лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості структур офіційно-ділових текстів різних жанрів.

 

 

62

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Автобіографія, заява, характеристика.

 

 

63

Повторення й узагальнення вивченого

 

 

64

Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із

синтаксису, пунктуації і стилістики. Частина 2 (різнорівневі завдання).

 

 

ІІ семестр

65

Пряма і непряма мова. Здогадана пряма мова, напівпряма мова. Синоніміка і стилістичні способи передачі прямої мови в тексті.

 

 

66

Інтонування речень з прямою мовою, діалогом. Цитування. Основні пунктограми при прямій мові, цитуванні.

 

 

67

Урок мовленнєвого розвитку. Мовленнєве спілкування в різних навчальних ситуаціях офіційно-ділового характеру. Етика професійного спілкування.

 

 

68

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Офіційний лист, діловий лист.

 

 

69

Урок мовленнєвого розвитку. Мовний етикет ділової (телефонної) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії (електронна пошта).

 

 

70

Навчальний диктант

 

 

71

Зміст і будова тексту. Складне синтаксичне ціле як семантико-синтаксична одиниця тексту. Основні пунктограми у зв’язному тексті.

 

 

72

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Оголошення, розписка, індивідуальний звіт.

 

 

73

Стилістичні функції абзацу. Сурядні і підрядні сполучники як засоби зв'язку в тексті. Гіпертекст.

 

 

74

Урок мовленнєвого розвитку . діалог на професійну тему. Телефонна ділова розмова.

 

 

75

Урок мовленнєвого розвитку. Діалог-полеміка, діалог-дискусія, самостійне визначення теми і змісту діалогу.

 

 

76

Дискурс як комунікативний процес і як текст. Професійний дискурс.

 

 

77

Зображувально-виражальні засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання; повторювані сполучники.

 

 

78

Урок мовленнєвого розвитку. Дискусія з обстоюванням альтернативних поглядів. Дебати.

 

 

79

Урок мовленнєвого розвитку. Редагування тексту професійної тематики.

 

 

80

Контрольна робота. Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із

синтаксису, пунктуації і стилістики. Частина 3 (тестові завдання).

 

 

Узагальнення та систематизація найважливіших відомостей з української мови. Фонетика, орфоепія, орфографія української мови.

81

Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Основні чергування звуків.

 

 

82

Урок мовленнєвого розвитку. Художній стиль: призначення, сфера використання поширення, основні ознаки. Естетична функція мови у художньому творі.

 

 

83

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Доручення, довіреність, резюме.

 

 

84

Складні випадки наголошення слів. Мовні недоліки у вимові й наголосі та шляхи їх усунення.

 

 

85

Складні випадки вживання знака м’якшення, апострофа.

 

 

86

Написання слів іншомовного походження.

 

 

87

Урок мовленнєвого розвитку. Джерела багатства й виразності українського мовлення.

 

 

88

Написання прізвищ та географічних назв.

 

 

89

Написання слів разом, окремо, з дефісом.

 

 

90

Правила переносу та скорочення слів.

 

 

91

Редагування тексту з орфографічними помилками.

 

 

92

Урок мовленнєвого розвитку. Бібліографія. Анотація.

 

 

93

Контрольна робота. Узагальнення та систематизація найважливіших відомостей з української мови. Фонетика, орфоепія, орфографія української мови (різнорівневі завдання).

 

 

Лексикологія і фразеологія української мови

94

Уживання слів у переносному значенні, синонімів, антонімів, омонімів у текстах різних стилів.

 

 

95

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Протокол (складний), акт.

 

 

96

Урок мовленнєвого розвитку. Особливості синтаксису художнього тексту.

 

 

97

Урок мовленнєвого розвитку. Монолог у художньому творі: звернений монолог, внутрішній монолог.

 

 

98

Урок мовленнєвого розвитку. Реферат на професійну тему.

 

 

99

Урок мовленнєвого розвитку. Доповідь на науково-популярну або морально-етичну тему.

 

 

100 - 101

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний стислий переказ тексту художнього стилю із творчим завданням.

 

 

102

Терміни і професіоналізми. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни.

 

 

103

Урок мовленнєвого розвитку. Відгук про твір мистецтва, кінофільм (телепередачу) у публіцистичному стилі.

 

 

104

Фразеологія художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова.

 

 

105

Урок мовленнєвого розвитку. Публіцистичний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки. Лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості стилю.

 

 

106

Урок мовленнєвого розвитку. Підстилі публіцистичного стилю. Основні жанри публіцистичного стилю: нарис, замітка, стаття.

 

 

107

Контрольна робота. Лексикологія і фразеологія української мови (різнорівневі завдання).

 

 

Морфеміка, словотвір, морфологія української мови.

108

Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту.

 

 

109

Рід і число іменників, їх стилістичні властивості.

 

 

110

Відмінювання іменників.

 

 

111

Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних форм від різних географічних назв.

 

 

112

Ступені порівняння прикметників. Відмінювання прикметників.

 

 

113

Урок мовленнєвого розвитку. Інтерв’ю, репортаж, кореспонденція, рецензія.

 

 

114

Контрольне есе.

 

 

115

Розряди числівників за значенням, їх характеристика. Паралельне використання відмінкових форм числа.

 

 

116

Відмінювання займенників. Правопис займенників.

 

 

117

Урок мовленнєвого розвитку. Доповідь для участі в лінгвістичній конференції. Добірка запитань до відео-, прес-конференції.

 

 

118

Урок мовленнєвого розвитку. Презентація. Реклама.

 

 

119

Контрольна робота. Морфеміка, словотвір, морфологія української мови (різнорівневі завдання).

 

 

120

Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні і складноскорочені слова, способи їх творення та написання.

 

 

121

Види, часи, способи дієслів. Особові, родові, числові форми дієслів, їх творення.

 

 

122

Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова.

 

 

123

Урок мовленнєвого розвитку. Формування культури публіцистичного мовлення: способи привернення уваги, принципи побудови, засоби структурування тексту.

 

 

124-125

Творення і правопис дієприкметників і дієприслівників. Дієприкметниковий та дієприслівниковий звороти.

 

 

126

Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників.

 

 

127

Урок мовленнєвого розвитку. Виступ на зборах, семінарах (підготовлений і заздалегідь не підготовлений).

 

 

128-129

Правопис прислівників і прислівникових сполучень. Мовленнєві помилки у вживанні прислівників і шляхи їх подолання

 

 

130

Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники.

 

 

131-132

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-роздум на професійну тему в публіцистичному стилі.

 

 

133

Правопис заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань.

 

 

134

Контрольна робота. Морфеміка, словотвір, морфологія української мови (тестування).

 

 

135

Урок мовленнєвого розвитку. Стаття до журналу або шкільного вебсайта в публіцистичному стилі.

 

 

136

Урок мовленнєвого розвитку. Конфесійний стиль, сфери поширення і основне призначення. Церковні служби, молитва, повчання, проповіді; богослужбові книги, спілкування в конфесіях, культових установах.

 

 

137

Урок мовленнєвого розвитку. Переклади Євангелія. Псалми Т. Шевченка. Основні мовні стильові засоби конфесійного стилю. Маркована (конфесійна) лексика.

 

 

138

Урок мовленнєвого розвитку. Сфера поширення і основне призначення епістолярного стилю. Основні мовні стильові засоби епістолярного стилю. Тематика листів.

 

 

139

Урок мовленнєвого розвитку. Епістолярний етикет – невід’ємний складник української мовленнєвої культури. Електронне листування.

 

 

140

Підсумковий урок.

 

 

   

 10 КЛАС

Українська мова

(профільний рівень)

Календарно-тематичне планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова: 10–11 класи. – Профільний рівень / Мацько Л. І., Груба Т. Л., Семеног О. М., Симоненко Т. В. (Наказ МОН України № 1407 від 23. 10. 2017 р.).

№ п/п

Зміст програмованого матеріалу

Дата

Примітка

Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні

1

Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини.

 

 

2

Урок мовленнєвого розвитку. Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. Вербальні й невербальні засоби спілкування.

 

 

3

Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови.

 

 

4

Урок мовленнєвого розвитку. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. Мовні засоби мовленнєвої ситуації. Причини комунікативних помилок.

 

 

5

Культура усного і писемного мовлення, питання культури мовлення в оцінці видатних громадських діячів, учених, письменників.

 

 

6

Урок мовленнєвого розвитку. Комунікативні ознаки мовлення. Поняття про комунікативну доцільність, точність, ясність, правильність, чистоту, логіку, послідовність, образність, виразність, естетичність мови.

 

 

7

Поняття про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве, фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення

 

 

З історії розвитку української мови

8

Основні етапи формування і розвитку української національної мови.

 

 

9

Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку слов’янських систем письма

 

 

10

Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.).

 

 

11

Особливості розвитку української мови на сучасному етапі.

 

 

Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови

12

Форми існування української мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго).

 

 

13

Писемна і усна форми літературної мови.

 

 

14

Діалекти як історична база літературних мов

 

 

15

Територіальні і соціальні діалекти. Мова міста. Мова села.

 

 

16

Контрольна робота. Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні. З історії розвитку української мови. Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови (тестування).

 

 

Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему

17

Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики.

 

 

18

Класифікація голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний варіант фонеми.

 

 

19

Урок мовленнєвого розвитку. Усний докладний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв та ін.).

 

 

20

Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза

 

 

21

Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні. Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й].

 

 

22 – 23

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв та ін.).

 

 

24

Чергування [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с].

 

 

25

Основні випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо).

 

 

26

Стилістичні засоби фонетики. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція.

 

 

27

Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис.

 

 

28

Контрольна робота. Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему. (різнорівневі завдання).

 

 

Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови

29

Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та сполучень їх (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м’яких і пом’якшених, а також подовжених приголосних).

 

 

30

Повноголосся як одна з основних характеристик української вимови. Вимова слів з апострофом.

 

 

31

Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Мова масмедіа. Сценічна мова. Особливості вимови імен та по батькові.

 

 

32

Урок мовленнєвого розвитку. Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного характеру, в т. ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення.

 

 

33

Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їхніх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу.

 

 

34

Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника.

 

 

35

Контрольна робота. Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови  (диктант).

 

 

Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів

36

З історії становлення і розвитку української графіки й орфографії. Основні принципи української орфографії.

 

 

37

Cкладні випадки вживання м’якого знака, апострофа.

 

 

38

Вживання великої літери. Лапки у власних назвах

 

 

39

Написання складних слів разом, окремо, з дефісом.

 

 

40

Правопис складноскорочених слів.

 

 

41

Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ.

 

 

42

Урок мовленнєвого розвитку. Особливості діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Дебати як форма дискусій.

 

 

43

Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. Правопис географічних назв. Написання слів іншомовного походження.

 

 

44

Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі.

 

 

45

Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їхніх форм. Словник іншомовних слів.

 

 

46

Контрольна робота. Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (різнорівневі завдання).

 

 

Лексикологія української мови

47

Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні властивості слів на позначення слуху, зору, дотику.

 

 

48

Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення.

 

 

49

Омоніми, види їх: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми.

 

 

50

Синоніми, види їх, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми, види їх, уживання.

 

 

51

Лексичні норми. Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання тлумачного словника.

 

 

52

Мовна надмірність (багатослів’я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність. Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. Словник символів.

 

 

53

Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Слова, успадковані з індоєвропейських та східнослов’янських мовних спільностей.

 

 

54

Запозичена лексика. Причини і джерела лексичних запозичень. Слова іншомовного походження та інтернаціоналізми у складі української мови. Новi iншомовнi запозичення.

 

 

55

Кальки. Варваризми. Старослов’янізми, їхні ознаки, роль у розвитку української мови.

 

 

56-57

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі.

 

 

58

Лексика української мови за сферою її використання, стилістичною диференціацією. Загальновживані слова. Лінгвокультуреми – слова з національно-культурним компонентом значення. Лексичне багатство діалектної лексики. Етнографізми. Топоніміка й ономастика у складі української лексики. Етимологія.

 

 

59

Розмовна, просторічна, емоційно забарвлена лексика. Молодіжний сленг. Екзотизми. Пуризми. Наукова лексика. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни. Канцеляризми. Штампи

 

 

60

Контрольна робота. Лексикологія української мови (тестування).

 

 

61

Робота з діалектним словником. Стилістичне використання канцеляризмів, штампів. Причини порушень лексичних норм. Явище мовної інтерференції. Словник лінгвістичних термінів.

 

 

62

Застарілі слова та різновиди їх. Архаїзми, історизми. Можливiсть вiдтворення духовної культури за архаїчною лексикою. Неологізми. Загальномовні та авторські неологізми.

 

 

63

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе.

 

 

64

Урок мовленнєвого розвитку. Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Текстоутворювальні категорії. Закономірності побудови тексту.

 

 

Фразеологія як розділ мовознавства

65

Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів.

 

 

66

Урок мовленнєвого розвитку. Поняття про стилістичну систему української мови. Розмовний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки.

 

 

67

Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології.

 

 

68

Прислів’я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури, їхній оцінний зміст.

 

 

69

Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів.

 

 

70

Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології.

 

 

71

Фразеологія художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з професійної мови.

 

 

72

Урок мовленнєвого розвитку. Фонетичні, інтонаційні, лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості розмовного мовлення. Жанри розмовного мовлення

 

 

73

Контрольна робота. Фразеологія як розділ мовознавства (тестування).

 

 

Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників

74

Урок мовленнєвого розвитку. Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки наукового стилю.  Наукова метафорика.

 

 

75

Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники. Основні типи словників, особливості їхньої побудови.

 

 

76

Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках.

 

 

77

З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памви Беринди (1627 р.).

 

 

78

Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. Стилістичні засоби лексикографії.

 

 

Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів

79

Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа.

 

 

80

Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні.

 

 

81

Урок мовленнєвого розвитку. Підстилі наукового стилю: власне науковий, науково-навчальний і науково-популярний та їх особливості.

 

 

82

Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів.

 

 

83

Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту.

 

 

84

Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв.

 

 

85

Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи творення та написання їх.

 

 

86

Урок мовленнєвого розвитку. Основні жанри наукового стилю. Бесіди, дискусії, повідомлення на наукові теми. Структура текстів різних жанрів.

 

 

87

Стилістичне використання засобів словотвору. Національноспецифічне вживання зменшено-пестливих форм. Особливості вживання осново- і словоскладання, абревіатур, правильна вимова їх

 

 

88

Усунення помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. Морфемний словник. Етимологічний словник.

 

 

89

Контрольна робота. Українська лексикографія. Морфеміка і словотвір української мови (тестування).

 

 

Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови

90

Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень.

 

 

91

Урок мовленнєвого розвитку. Конспект прочитаного (художнього твору, публіцистичної та науково-популярної статті). Тематичні виписки, план (складний), тези.

 

 

92

Урок мовленнєвого розвитку. Написання доповідей, рефератів, анотацій, тез, рецензій з навчально-наукової проблеми. Спільне і відмінне між ними. Редагування.

 

 

93

Урок мовленнєвого розвитку. Бібліографічний пошук на тему наукової роботи із залученням сучасних інформаційно-комунікативних технологій. Бібліографія. Анотація.

 

 

94

Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови.

 

 

95-96

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.

 

 

97

Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа. Особливості роду іменників – назв осіб за професією, посадою, званням тощо

 

 

98

Словозмінні паралелі іменників, їхні стилістичні особливості. Форми іменників О. в. і М. в. з прийменниками на позначення руху у просторі. Н. в. іменників із сполучниками як, мов, неначе, немов.

 

 

99

Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані іменники. Стилістичне використання кличного відмінка.

 

 

100

Стилістичні особливості форм числа іменників. Стилістичне використання кличного відмінка іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні.

 

 

101-102

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний твір-стаття в газету на морально-етичну, професійну тему.

 

 

103

Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (Частина 1), тестування.

 

 

104

Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їхні особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні.

 

 

105

Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми.

 

 

106

Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників.

 

 

107

Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Стилістична роль повних і коротких прикметників. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків іменників. Словник епітетів української мови.

 

 

108

Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, характеристика їх. Групи займенників.

 

 

109

Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Перехід займенників в інші частини мови. Стилістичні функції займенників.

 

 

110

Урок мовленнєвого розвитку. Електронний лист. Смс повідомлення.

 

 

111

Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. Розряди числівників за значенням, характеристика їх. Групи числівників за будовою.

 

 

112

Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках.

 

 

113

Синтаксичні функції числівників. Написання числівників і відчислівникових слів.

 

 

114

Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства (Частина 2), диктант.

 

 

115

Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова.

 

 

116

Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни.

 

 

117

Види дієслів (доконаний і недоконаний), творення їх, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), творення їх. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), творення їх

 

 

118

Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу

 

 

119

Урок мовленнєвого розвитку. Доповідь у науковому стилі.

 

 

120

Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, відмінювання їх

 

 

121

Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то.

 

 

122

Урок мовленнєвого розвитку. Усний текст-роздум або комбінований текст, що відповідає досвіду, інтересам, психологічним особливостям, для досягнення життєвих цілей.

 

 

123

Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

 

 

124

Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників.

 

 

125

Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників.

 

 

126

Ступені порівняння означальних прислівників. Правопис прислівників і прислівникових сполучень.

 

 

127

Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками.

 

 

128

Урок мовленнєвого розвитку. Виступ на зборах, семінарах, конференції.

 

 

129

Контрольна робота. Українська морфологія як розділ мовознавства (Частина 3), різнорівневі завдання.

 

 

Службові частини мови, загальна характеристика їх

130

Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники.

 

 

131

Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники.

 

 

132

Частка, функції часток, групи за значенням. Правопис заперечних часток.

 

 

133

Зв’язка. Вигуки, ознаки та розряди їх. Правопис вигуків і особливості вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова.

 

 

134

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери: звіт про виконану роботу

 

 

135

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе.

 

 

136

Стилістичні функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення

 

 

137

Функції модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні функції вигуків. Національні етикетні вигуки.

 

 

138

Контрольна робота. Службові частини мови, загальна характеристика їх. (тестування).

 

 

139

Урок мовленнєвого розвитку. Побудова розповіді на соціокультурну тему

 

 

140

Підсумковий урок.

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар